Planton Naftaweg


200419 - Antwerpen Hoboken


In 79,80 werkte ik als industrieel radiograaf(!), voornamelijk op de uitgestrekte plants van de petrochemie van de Gamma Tex, SIBP, Monsanto, Esso.... Zo'n plant is een jungle van pijpleidingen, flairs, ovens zo groot als scheepscontainers, bakstenen schoorstenen vol barsten met binnenin ijzeren beugels om zo'n 30 meter op en neer te klimmen, en enorme opslagtanks, manometers, kleppen, valven, prikkeldraad en overal sissende stoomwolken. Vooral bij SIBP hing altijd en overal de rotte zwavelgeur van ruwe aardolie. Transport van die olie verliep veelal via manshoge tunnelpijpen. Af en toe moest ik daarin. Op de bodem een dikke, zware laag, taaie, kleverige smurrie, pikzwart en klodderig, waar ik gewapend met speciale laarzen, een lamp en een isotoop een heel eind moest doorploeteren om mijn radioactieve bron dan ergens op een afgesproken lasnaad te gaan richten. Aan de buitenkant bonden we dan een RX-film op die naad en dan draaide ik met een zwengeltje de isotoop naar buiten tot bij die film en stralen maar. Lascontrole heet dat, fouten opsporen, ingesloten slak bijvoorbeeld, bij drukleidingen van levensbelang. Andere keren zat ik in een flair, mijn buis van 25 kg naar 40 meter tot boven de begane grond gesleurd. Bij goei weer zag ik in de diepte de glinsterende Schelde kronkelen, van Rupelmonde tot den Bocht van Bath en verder.

No comments:

Post a Comment

reactinos or comments